
1 / 3 
 

 

 
 
Karar No   : 866 
Karar Tarihi   : 09/05/2015             
                    
                    

Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun 7/5/2015 günlü, 6628 sayılı yazısında; MEHTAP TV logosuyla 
yayın yapan “SEM HABER AJANSI A.Ş.” adlı kuruluşa ait izleme ve değerlendirme raporu ve buna ilişkin 
Üst Kurulun 6/5/2015 tarih ve 2015/21 sayılı toplantısında aldığı 6 sayılı karar, 298 sayılı Kanun’un 149/A 
maddesi ve Yüksek Seçim Kurulunun 4/3/2015 tarih ve 290 sayılı kararı çerçevesinde değerlendirilmek 
üzere gönderilmiş olmakla, konu incelenerek 

 GEREĞİ GÖRÜŞÜLÜP DÜŞÜNÜLDÜ: 

 Bahse konu yayına ilişkin uzman raporunda; Mehtap TV logosuyla yayın yapan “SEM HABER 
AJANSI A.Ş.” adlı kuruluşta 28/4/2015 tarihinde 20:00:35-21:29:31 saatleri arasında Gazeteci -Yazar Ali 
BULAÇ'ın moderatorlüğünde "Temkin Durağı" adlı programın yayınlandığı, canlı olarak sunulan programın 
daimi konuğu Gazeteci-Yazar Ahmet Turan ALKAN ile 7 Haziran seçimleri nasıl sonuçlar verecek, hangi 
partinin oyu yükseliyor, hangi partinin oyu azalıyor, çözüm süreci nereye gidiyor? vb. konuların ele alınarak 
yorumlandığı, söz konusu programın 28/4/2015 tarihinde 20:00:354-21:29:31 saatleri arasında yayınlanan 
bölümünde Ahmet Turan ALKAN, Cumhurbaşkanı Erdoğan'nın Kuveyt dönüşü gazetecilere yapmış olduğu 
çözüm sürecine yönelik açıklamalarını elindeki metinden okuyarak "... çözüm meselesinde hükümetin veya 
devletin nasıl 180 derece çark ettiğini, son kamuoyu yoklamalarındaki sonuçların hükümeti nasıl telaşa sevk 
ettiğini gösteren bir işarettir" yorumunu yaptığı, programın devamında ise ikili arasında geçen diyaloglarda; 
"Ali BULAÇ: evet çeşitli anketler AKP'nin oylarının istikrarlı bir biçimde düşüş gösterdiğini, CHP'nin, 
MHP'nin oylarında da yine istikrarlı bir biçimde bir yükseliş kaydettiğini ve HDP'nin de barajı aşmakta 
olduğunu gösteriyor. Bu tabi seçim sonrasında yepyeni bir tablo ortaya çıkaracak eğer bunlar doğruysa, bu 
anketler.... Ahmet Turan ALKAN: fakat bugün bir anket şirketinin sonuçlarını okudum bir internet sitesinde. 
Bu yeni bir anket şirketi. Bunları zikretmekte mahsur var mı bilmiyorum? ben sıra ile söyleyim de o 
mahsura takılmamış olalım. Birinci 38 küsür, Ali BULAÇ: bu AKP Ahmet Turan ALKAN: bilemiyorum, 
onu sen söylüyorsun, birincisi 38 küsür, ikincisi 28 küsür civarında, üçüncüsü 18, dördüncüsü 11 küsür, 
beşinci de %4 civarında ........" şeklinde ekrana getirilen söz konusu programda, internette yayınlanan 
araştırma baz alınarak partilerin oy oranlarının açıklandığı ancak, araştırmaya ait denek sayısı ve 
araştırmanın finansörüne ilişkin bilgilendirme yapılmadığı, söz konusu araştırma sonuçları verilirken, bir 
yandan da AK parti hükümetinin son zamanlarda demokrasi, hukuk ve basın özgürlüğü gibi alanlarda, 
görevini yapmadığına dair vurgu yapılmış olduğu,yine "Ak parti şu anda rakiplerini sinirlendirmekle 
meşgul/Büyük hukuk ihlalleri yapıldığı/AKP, muhalefete düşme korkusu mu yaşıyor?" gibi ekranda 
sabitlenen yazılar ve "AKP tek başına hükümeti kuramıyor/ Güneydoğu'da HDP'nin yeni kazandığı 
seçmenin %70'i falan iktidar partisindeymiş. Bu çok vahim bir blok kayması ve bu çok önemli" gibi AK 
parti aleyhine söylemlerle seçmeni etkilemeye ve siyasetten konumlandırmaya çalıştığı, bu kapsamda söz 
konusu yayının Yüksek Seçim Kurulunun 4/3/2015 tarih ve 2015/290 sayılı kararının “SONUÇ” bölümünün 
4. maddesini ihlal ettiğinin değerlendirildiği, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu İzleme ve Değerlendirme 
Dairesi Başkanlığının  sunumu ve uzman raporundan anlaşılmakta olup, Radyo ve Televizyon Üst 
Kurulu’nun 6/5/2015 tarih ve 6 sayılı kararında da;  

 MELTEM TV logosuyla yayın yapan “SEM HABER AJANSI A.Ş.” unvanlı yayın kuruluşunun, 
anılan yayınlarının, Yüksek Seçim Kurulunun 4/3/2015 tarihli, 2015/290 sayılı kararının “SONUÇ” 
bölümünün 4. maddesinde belirtilen "... araştırmanın hangi kuruluş tarafından yapıldığının, denek sayısının, 
araştırmanın kim tarafından finanse edildiğinin açıklanmasının zorunlu olduğuna" dair  hükmünü ihlal 
niteliğinde olduğuna,  

298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’un 149/A maddesinde 
düzenlenen hükümler ile Yüksek Seçim Kurulunun ilgili kararı çerçevesinde gereğinin takdiri için 
dosyasının Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığına gönderilmesine karar verildiği görülmüştür.  



2 / 3 
 

  

 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’un 149/A 
maddesinde; “Bu Kanunun 55/A maddesine ve Yüksek Seçim Kurulunca belirlenen esaslara aykırı olarak 
yayın yapılması halinde, ülke genelinde yayın yapan özel radyo ve televizyon kuruluşlarını Yüksek Seçim 
Kurulu, yerel yayın yapan özel  radyo ve televizyon kuruluşlarını ise yayının yapıldığı yer ilçe seçim kurulu 
uyarır veya aynı yayın kuşağında açık bir şekilde özür dilemesini ister. Bu talebe uyulmaması veya 
aykırılığın tekrarı halinde, Yüksek Seçim Kurulu veya yayının  yapıldığı   yer   ilçe  seçim  kurulunca,  ihlâle   
konu   programın  yayını  bir  ilâ  oniki  kez  arasında durdurulur. Aykırılığın tekrarı hâlinde, ülke genelinde 
yayın yapan özel radyo ve televizyon kuruluşlarının yayınlarının Yüksek Seçim Kurulunca beş günden 
onbeş güne kadar durdurulmasına, yerel yayın yapan özel radyo ve televizyonların yayınlarının ise yayının 
yapıldığı yer ilçe seçim kurulunca üç günden yedi güne kadar durdurulmasına karar verilir.  

 Bu kararlar ilgili en yüksek mülkî amirlerce derhâl yerine getirilir.  

Birinci fıkra hükmüne göre hakkında yayın durdurulması kararı verilen özel radyo ve televizyon 
kuruluşlarının sorumluları, onmilyar liradan seksenbeşmilyar liraya kadar, yerel yayın yapan özel radyo ve 
televizyon  kuruluşlarının sorumluları, üçyüzellimilyon liradan dörtmilyar liraya kadar ağır para cezasıyla, 
yetkili mahkemesince cezalandırılır. Tekerrürü halinde bu cezalar üç misli olarak uygulanır. Bu fıkraya göre 
verilecek cezalarda Türk Ceza Kanunu’nun 119 uncu maddesi uygulanmaz.” hükmü öngörülmüştür. 

 08/03/2015 tarihli, 29289 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kurulumuzun 04/03/2015 tarihli ve 
2015/290 sayılı kararının;  

“SONUÇ” bölümünün 4. maddesi; 

"Oy verme gününden önceki on günlük sürede, yazılı, sözlü ve görsel basın ve yayın araçları ile 
kamuoyu araştırmaları, anketler, tahminler, bilgi ve iletişim telefonları yoluyla mini referandum gibi adlarla 
bir siyasi partinin veya adayın lehinde veya aleyhinde veya vatandaşın oyunu etkileyecek biçimde yayın ve 
herhangi bir surette dağıtımının yapılamayacağına,  

Bu sürenin dışında yapılacak yayınların; tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk ilkelerine uygun 
olmasına, kamuoyu araştırmaları ve anketlerin yayınlanması sırasında, araştırmanın hangi kuruluş 
tarafından yapıldığının, denek sayısının, araştırmanın kim tarafından finanse edildiğinin 
açıklanmasının zorunlu olduğuna,"  

 şeklinde düzenlenmiştir.  

 MEHTAP TV logolu yayın kuruluşunda 28/04/2015 tarihinde 20:00:35-21:29:31 saatleri arasında 
yayınlanan "Temkin Durağı" isimli programda araştırma şirketinin ismine, denek sayısına ve kimin finanse 
ettiğine ilişkin bilgilere yer verilmeden siyasi partilerin oy oranları ile ilgili anket sonuçlarına yer verilmiştir. 
Sözü edilen tarih ve saatte yayınlanan " Temkin Durağı " isimli programdaki yayını ile Kurulumuzun anılan 
kararının “SONUÇ” başlıklı bölümünün 4. maddesinde belirtilen “…kamuoyu araştırmaları ve anketlerin 
yayınlanması sırasında, araştırmanın hangi kuruluş tarafından yapıldığının, denek sayısının, araştırmanın 
kim tarafından finanse edildiğinin açıklanmasının zorunlu olduğuna,” şeklindeki düzenlemeye aykırı yayın 
yaptığı Radyo ve  Televizyon Üst Kurulu İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığının sunumu ve üst 
kurul uzmanlarının raporlarından ve eki belgelerden anlaşılmaktadır. 

Kurulumuzun 04/03/2015 tarihli, 2015/290 sayılı ilke kararının “SONUÇ” bölümünün 4. 
maddesindeki “kamuoyu araştırmaları ve anketlerin yayınlanması sırasında, araştırmanın hangi kuruluş 
tarafından yapıldığının, denek sayısının, araştırmanın kim tarafından finanse edildiğinin açıklanmasının 
zorunlu olduğuna,” hükmüne uyulması gerektiği belirtilmek suretiyle seçmenin doğru bilgilendirilmesi 
amaçlanmıştır. Seçmen, kamuoyu araştırmaları ve anketin yayınlanması sırasında denek sayısını ve kimin 
finanse ettiğini bildiği takdirde daha sağlıklı değerlendirme yapabilecektir. Kamuoyu araştırmaları ve 
anketlerin yayınlanmasının, bir propaganda aracı olarak  
kullanıldığı mezkur yayınlardan anlaşılmaktadır. Seçmenin bu propagandayı kimin yaptığını/yaptırdığını 
bilmesi en doğal hakkı olup, bunun belirtilmemesi halinde seçmenin doğru bilgilendirileceğinden söz 
edilemeyecektir. 

 



3 / 3 
 

 Bu durumda, 6112 sayılı Kanun’un 8. maddesinin (k) bendi ve Kurulumuzun 2015/290 sayılı ilke 
kararının “SONUÇ” bölümünün 4. maddesine aykırı davranan adı geçen kuruluşta 28/04/2015 tarihinde 
20:00:35-21:29:31 saatleri arasında yayınlanan "Temkin Durağı" isimli programın 298 sayılı Kanun’un 
149/A maddesine göre uyarılmasına karar verilmelidir. 

S O N U Ç:  

Açıklanan nedenlerle; 

 1- 6112 sayılı Kanun’un 8. maddesinin (k) bendi ve Kurulumuzun 2015/290 sayılı ilke kararının 
sonuç bölümünün 4. maddesine aykırı davranan adı geçen kuruluşta yayınlanan "Temkin Durağı" isimli 
programın 298 sayılı Kanun’un 149/A maddesine göre uyarılmasına, aynı tür yayınların devamı halinde 
yasada yer alan müteakip cezaların uygulanacağına, 

 2- Uyarı kararının Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna tebliğ edildiği günü takip eden ilk       "Temkin 
Durağı " programının başında yayınlanmasına, yayın kuruluşunca adı geçen programın yayından 
kaldırılması halinde söz konusu programın yayınlandığı gün ve saate denk gelen tarih ve saatte "SEM 
HABER AJANSI A.Ş.’ye ait MEHTAP TV logosu ile yayın yapan televizyon kuruluşunda yayınlanan 
"Temkin Durağı" programının; “kamuoyu araştırmaları ve anketlerin yayınlanması sırasında, araştırmanın 
hangi kuruluş tarafından yapıldığının, denek sayısının, araştırmanın kim tarafından finanse edildiğinin 
açıklanmasının zorunlu olduğuna” yönelik 6112 sayılı Kanun’un 8. maddesinin (k) bendi ve Yüksek Seçim 
Kurulunun 04/03/2015 tarihli, 2015/290 sayılı ilke kararının “SONUÇ” bölümünün 4. maddesindeki 
düzenlemeye aykırı yayın yapması nedeniyle Yüksek Seçim Kurulunun 9/5/2015 tarih ve 2015/866 sayılı 
kararı ile uyarılmıştır.” ibaresinin aynen yayınlanmasına,   

3- Karar örneğinin, Kısıklı Mah. Ferah Cad. Reşatbey Sk. No: 12 Üsküdar/İSTANBUL adresinde 
mukim MEHTAP TV logosuyla yayın yapan SEM HABER AJANSI A.Ş.’ye tebliği için İçişleri Bakanlığı 
ve İstanbul Valiliğine, gereği için Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Başkanlığına gönderilmesine, 

4- SEM HABER AJANSI A.Ş.’ye ait MEHTAP TV logosu ile yayın yapan televizyon kuruluşunda 
yayınlanan " Temkin Durağı " isimli program hakkında verilen uyarı kararının ilgili kuruluşa tebliğini 
müteakip uygulanacağından, karar örneğinin söz konusu kuruluşa tebliğ edildiğine ilişkin yazının Radyo ve 
Televizyon Üst Kurulu Başkanlığına gönderilmesine,   
 

9/5/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi. 
Başkan Başkanvekili Üye Üye 

Sadi GÜVEN Turan KARAKAYA Mehmet KÜRTÜL Nilgün İPEK 
           
 
 

Üye Üye Üye 
Ünal DEMİRCİ İbrahim ZENGİN İlhan HANAĞASI 

 
 
 

Üye Üye Üye 
Zeki YİĞİT Ahmet TUNCAY Haluk KIRCA 

 
   


